The eagle has landed

4 april 2016 - Darwin, Australië

The eagle has landed!

We hebben behoorlijk tegen de reistijd opgezien, maar het is ons uiteindelijk erg meegevallen. Zelfs de grenscontroles kwamen we moeiteloos door, ondanks de stakingen die er momenteel blijken te zijn. Het vervoer is hier prima geregeld. Hup, in de shuttlebus naar Darwin, op naar ons heerlijke luxe, nieuwe appartementje om bij te komen.... eh not! Bij aankomst in Darwin bleek dat we overboekt waren... Dus werden we 'geupgraded' (we moeten nog even gaan uitleggen wat dat woord betekent) naar een kamer in een ander hotel. We werden er met de taxi heen gebracht. Het werd een 3-kamerappartement in het Novotel, waar je door de vergane glorie wordt verwelkomd. Daarnaast kregen we 2x gratis ontbijt, gratis WiFi (die er weinig zin in heeft) en een gratis diner. Nou prima hoor. Overigens hebben we wel prima geslapen, waardoor de jetlag erg mee lijkt te vallen. Hopelijk hebben ze bij Hertz geen computerstoring gehad, waardoor we uiteindelijk morgen met een oude Opel Kadett de Bush in moeten, maar dat zien we dan wel weer....
Maar dan, de eerste kennismaking met Australië (Darwin)...! Er zijn een paar dingen die je direct opvallen: het is hier opvallend schoon en verzorgd, zelfs de wat drukkere straten in Darwin met hostels, pubs etc. zijn brandschoon. Daarnaast de vriendelijkheid (bijna Engelse beleefdheid) van de mensen, ze zitten hier goed in hun vel en dat stralen ze ook uit. Ten derde de smeltkroes van culturen en nationaliteiten, alles kom je tegen, alle leeftijden, alle 'kleuren'... en de sfeer is toch zo gemoedelijk. Het is genieten om hier op een terras te gaan zitten en gewoon alleen om je heen te kijken naar wat er voorbij komt lopen en rijden.
Wat daarnaast wel een trieste aanblik biedt, zijn de oorspronkelijke bewoners de 'Aboriginals'. Ze hangen veel op straat in armoedige kleding, tikken met een leeg cola flesje voor een beetje aandacht om vervolgens geld of eten te vragen. Zij waren dus de bewoners voordat in 1788 dit land tot niemandsland werd verklaard. Bij de inbeslagname van het land door de Britten werden er velen vermoord. Totdat er in 1976 een wet werd aangenomen, waarin de rechten van de aboriginals op het land worden gerespecteerd (mits aantoonbaar) en in 2008 de Australische regering zelfs haar excuses aanbiedt. Voor de rest zie Wiki! Het is voor ons moeilijk in te schatten in hoeverre ze hierin blijven hangen....
Vanmiddag flink gewandeld naar het mooie 'Waterfront', een combinatie van verzorgde parken, mooie materialen, restaurantjes, musea, zee, etc. En weer die gemoedelijke sfeer. Het is wel echt heeeeel warm en vochtig (continu drinken, want je bent doorlopend klam).
Op dit moment (maandagavond) zijn we neergestreken bij een Irish pub, waar we zo gaan eten. Gewoon in ons kloffie, omkleden heeft geen zin, je bent na 10 minuten weer drijfnat.
Morgen (dinsdagochtend) gaan we richting Kakadu National Park, dan volgen er ongetwijfeld meer foto's. Nou veel liefs en tot de volgende reiservaring!

Pat & Jo

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Kwakernaak:
    4 april 2016
    Hallo Patricia en Johan we zijn blij dat jullie goed zijn aan gekomen dikke kus en geniet met volle teugen samen .
  2. Margreet:
    Lieve luitjes,
    Super dat de heenreis voorspoedig is verlopen, fijn om te lezen.
    Geniet onwijs, kijk nu al uit naar de vervolgverhalen.
    Liefs, Mar&Wim
  3. Lenneke:
    4 april 2016
    Fijn dat jullie goed aangekomen zijn. Fijn die luchtvochtigheid hè ☺. Groetjes, Lenneke
  4. Cees en Miranda:
    4 april 2016
    Lieve Patricia en Johan, heel veel plezier en geniet er van. Wat zullen jullie mooie ervaringen opdoen zeg!! Dikke kus en tot gauw xxx
  5. Gina:
    4 april 2016
    Nou jongens, klinkt al spannend. Ik zit klaar voor het vervolg. Heel veel plezier nog tijdens jullie vakantie.
  6. Paul&helen:
    Top...
  7. Marian Homs:
    7 april 2016
    Hoi Patries en Johan,
    Wat een genot om jullie belevenissen te lezen, ik proef de sfeer bijna! Wat een pech met de kamer, pffff, je bent dan al zo moe van de reis en dan moeten jullie weer verpotten! Ja, de Aboriginals hebben het niet makkelijk gehad. Zoals zoveel oorspronkelijke bewoners van een aantal landen. Heerlijk om zo op een terrasje te zitten en rond te kijken. Geweldig, ik ga gauw jullie volgende verslag lezen. Geniet lekker daar. Dikke kus!