Goodbye Melbourne, hello Great Ocean Road!

17 april 2016 - Warrnambool, Australië

Goodbye Melbourne, hello Great Ocean Road!

No worries mates!, hier zijn we weer. No worries mate, dit is waarschijnlijk het meest gebruikte zinnetje in Australië. Het wordt gebruikt voor oké, het is goed, maak je geen zorgen, prima, etc. Maar goed, goodbye Melbourne na vier heerlijke dagen. We zijn een dag langer dan gepland gebleven, want we wilden een bepaalde tour naar Philip Island doen en die was de eerste dagen vol. Wat hebben we er uitgevoerd? Woensdag hebben we vele kilometers door de stad gewandeld. Flinder street is een van de bekendste straten in Melbourne, aan de ene kant van het station heb je de Yarra, de rivier die dwars door de stad loopt en waar aan de ene kant vele gezellige terrasjes en restaurantjes zijn en aan de andere kant van het station echt het bruisende centrum, vol met honderden winkels, China town, ook weer veel restaurantjes en veel verkeer. De winkels hebben in dezelfde straat veelal hetzelfde aanbod, dus bijv. 10 motorwinkels op een rij of heel veel fotowinkels aaneensluitend. We hebben in een winkelcentrum gelopen met alleen sjieke winkels met een omvang van minimaal 2x zo groot als Alexandrium! We hebben toen ook de gratis tram (historisch dingetje, leuk) naar de Queen Victoria Market genomen, die op woensdag gesloten is (prima voorbereiding Schippies....). Maar daardoor hadden we inmiddels wel een groot deel van de stad in de smiezen :-). Donderdag hebben we een tour naar Philip Island gemaakt. Dit hield in eerst een stop bij een Sanctuary Wildlife Park, waar ze onder andere een uitgebreid voortplantingsprogramma hebben om uitsterving van bedreigde diersoorten mede helpen te voorkomen. Wat waren wij onder de indruk! We hebben wallabies en kangoeroes gevoerd en op een meter afstand van koala's gestaan. Verder de meest mooie vogels gezien (ook de bedreigde soorten), van een bepaald soort zijn er op de hele wereld nog maar 50 in het wild! Maar ook wombats, emoes, allerlei hagedis-/slangachtigen. Zie de foto's, die spreken voor zich. Alleen dit al was de trip waard. Vervolgens kwamen we bij een kaas- en wijnproeverij (hè vervelend hoor) en vervolgens als klap op de vuurpijl de pinguïns op Philip Island! Geweldig. We werden eerst tegen zonsondergang bij het strand op speciale plekken geplaatst, daar zouden ca. vanaf 18.15 uur de dwergpinguïns na een hele dag vissen van zee komen. Met behulp van speciale zachte lampen die op het strand stonden, kon je het spektakel aanschouwen. Overigens zaten wij al in de bus toen we in de folder lazen, dat je vooral dikke kleding mee moest nemen, want het kon flink koud worden (nou wij hadden allebei een t-shirt met lange mouwen aan en Pat had nog een dun truitje mee. Ach ach, wederom een uitstekende voorbereiding Schippies....not). Maar goed, we hebben een veel te duur Fleecedekentje gekocht en daar zaten we samen onder te kleumen. Maar ach......., wat een fantastisch schouwspel!! Om ongeveer 18.25 uur begon het.... Je hoorde gekwetter en zag ze komen aanzwemmen. Ze wachtten net zolang op elkaar totdat ze een klein groepje konden vormen (tegen gevaar van buitenaf) om gezamenlijk over het strand te schuifelen richting duinen en dat ging zo nog een tijdje door met heel veel groepjes. Als de groep niet groot genoeg was, zag je ze snel de zee weer induiken! Toen we over een lange loopbrug terug liepen, zag je ze overal vlak ernaast zitten. Zo gaaf, vinnetjes wijd om te drogen en nieuwsgierig naar je kijken, zo dichtbij.... Er was van tevoren meerdere malen expliciet gezegd GEEN foto's en dat ook om een heel goede reden. De oogjes van deze kleine pinguïns zijn zo gevoelig (ze hebben grote ogen die speciaal zijn aangepast voor het opsporen van beweging bij weinig licht. De hoornvliezen zijn afgeplat, zodat ze zowel onder als boven water goed kunnen zien), dat de flits van een camera de oogjes kan beschadigen en ze zelfs blind kan maken. Nou dan doe je dat toch niet? En ja hoor, er zijn gewoon eikels die het toch proberen. We zagen een klein Chinees vrouwtje de telefoon al op ze richten, waarop Johan en nog een andere man haar vroegen te stoppen na enkele flitsen, maar ze ging door en ik (onze dierengek) werd woedend en tikte hard op haar schouder zei 'Hey Miss, Don't you do that'! en ik wilde haar net aan haar nekvel het park uit wilde slepen (ze was bijna net zo groot als een pinguïn :-)), toen een Ranger die kleine sambal-knager voor haar rekening nam en haar flink de les las en ook weer een Chinese man later, je zou ze toch!! Op de terugweg zagen we tientallen wallabies in het wild, geweldig...! We werden om half 10 's avonds afgezet en waren hongerig en moe, maar ook heel voldaan! En uiteraard 's avonds weer genoten van het fantastische uitzicht. Vrijdag zou het 27 graden worden (en werd het ook) en hebben we alsnog de tram naar de Queen Victoria Market genomen :-), wat echt een enorme markt is. Voor de helft een soort zwarte markt zoals in Beverwijk (niet heel spannend), maar ohlala het food-deel. Hier loopt toch de gemiddelde kookliefhebber het water in de mond.... genieten! Rijen vol met verse groenten, kruiden, exotische spullen, een hal vol met vlees en vis en een aparte hal met delicatessen. Whoehaaa, geweldig! Jamie Oliver zou hier meermalen 'Amazing!' gebruiken en de superamateurkok van de Keukenhoflaan ook. Nog een drankje genomen op een balkonnetje bij de BBQ-joint (House of Cards kijkers herkennen deze keten uiteraard), waar beneden een heel verdienstelijk straatbandje speelde. Vandaag met weemoed afscheid genomen van ons heerlijke appartementje in Melbourne en op naar Thé Great Ocean Road! Volgens Johan zou het maar een klein stukje naar de Skybus zijn (transfer naar het vliegveld waar onze huurauto opgehaald kon worden). Nou dat werd dik 35 minuten stevig doorstappen, grotendeels heuvel op... wat een topsport met die zware bepakking. Skip de sportschool, gewoon met dik 25kg bepakking gaan lopen. Ik (P) weet nu hoe een schildpad zich voelt, als ik op mijn rug val, kom ik niet meer overeind! Hulde ook aan soldaten die altijd door weer en wind met zware bepakking lopen. Afijn, inmiddels de Great Ocean Road heen helemaal gereden, beetje snel, maar morgen gaan we rustig terug. Overigens was vandaag de eerste dag die qua weer tegenviel, hopelijk morgen beter!
Rond half 8 in ons motel in Warrnabool aangekomen, heerlijk gegeten en zo lekker slapen. Veel liefs van ons, tot de volgende keer!! Johan&Patrice

1. Margreet:
    16 april 2016
    Heerlijk luitjes, we genieten ademloos met jullie mee. Wat een fantastische trip!!
    Ga zo door met jullie belevenissen met ons te delen. Wat zullen jullie een foto's hebben!!! Geweldig.........
  2. Marian Homs:
    17 april 2016
    Wat een avontuur weer, geweldig! Jullie hebben weer een hoop meegemaakt en gezien en perfect voorbereidt! Haha. ( ach, ik denk heel herkenbaar voor de meeste) wat gaaf ook die ouwe tram( die goeie ouw tijd) ;-) mooi joh al die dieren in het Wild life park, kan me voorstellen dat je je ogen uitkijkt. Zwaar irritant die Chinese dwergpekinees! En dan gewoon doorgaan, maar ja, je kan het ze niet helemaal kwalijk nemen , volgens mij zijn ze geboren met een fototoestel. Zodra je er 1 op straat spot, lopen ze door een fototoestel te kijken. ( kasten vol met fotoboeken thuis, :-) ) Ja, Patries, ik zie het helemaal voor me hoe jij loopt te kwijlen op de Queen Victoria Market! Ondertussen ideeën opdoen voor een volgend lekker maaltje! Jammie, jammie!
    Pffffff, wat een bagage hebben jullie mee te slepen, en dan nog zo'n pokke afstand ( klein stukje volgens Johan) moeten lopen. ( goeie voorbereiding voor de vierdaagse van Nijmegen)
    Nou geniet nog heerlijk daar, hoop dat het weer beter wordt en julli nog heerlijk van het zonnetje kunnen genieten. Hier schijnt de zon 2 tellen en dan is het weer bewolkt, veel plezier! Xxx
  3. Lenneke:
    17 april 2016
    Hahaha, heerlijk van die aziaten die alle regels aan hun laars lappen. . Wen er maar aan, want je komt ze overal in Australië tegen. Veel plezier met het berijden van de great ocean road
  4. John en Janny:
    17 april 2016
    Wat een fantastische belevenissen weer....We zien het voor ons...zo'n kleine Chinese trut, die ondanks het verbod, toch ongegeneerd foto's zit te maken en dan die grote Hollandse klauw in d'r nekvel voelt..,prachtig! Dat aan land komen van die dwergpinguïns tegen zonsondergang lijkt ons trouwens een meer dan fascinerend gezicht.
    Leuk dat jullie zo dicht bij de dieren kunnen komen en ze zelfs kunnen voeren. Ik weet goed uit eigen ervaring hoe je je hebt gevoeld, Patricia, met 25 kg bepakking. Voor mij met m'n 1 meter 90 was het al zwaar, laat staan voor jou!!!!! Petje af! Wat zeiden jullie tegen elkaar tijdens die dik 35 minuten doorstappen? "No worries mate...?!" Hoe dan ook, we genieten steeds weer van al jullie verhalen. Nog veel plezier en goed weer toegewenst!!!