Auto, vliegtuig, trein & boot.

21 april 2016 - Brisbane, Australië

Auto, vliegtuig, trein & boot.

Na een heerlijke overnachting in Warrnambool de auto weer ingestapt en The Great Ocean Road de andere kant opgereden, maar nu in een wat rustiger tempo. Diverse stops gemaakt met adembenemende uitzichten, werkelijk schitterend! Ongeveer halverwege de rit nog even een Wildlife park aangedaan. Eigenlijk een flink terrein waar een paar overjarige hippies een leuk park hebben opgezet met veel wallabies, kangoeroes, bronstige herten, emoes, etcetera. In een groot weiland waren heel veel kangoeroes en daar hebben we een klein half uurtje die beesten staan observeren, wat een geweldige maar ook 'stomme' beesten zijn dat. Een kleine kangoeroe die
eigenlijk te groot is voor de buidel van moeder kangoeroe maar er toch in is gedoken, dan steken dus de achterpoten uit de buidel van de moeder kangoeroe en heeft ze enorme zak tussen haar achterpoten hangen, heel vreemd gezicht. Maar die beesten hebben ook wat menselijke trekjes, dan gaan ze languit lui op hun rug liggen om vervolgens met de voorpoten een beetje verveeld aan hun buik te krabben of iets dergelijks.
Weer terug in de auto, dat links rijden gaat ons steeds makkelijker af trouwens, dat is nu een whistle of a penny (zou Louis van Gaal zeggen), op naar de 12 Apostelen. Man, man, man wat was het daar ongelofelijk druk, we hebben ons er snel door heen geworsteld om wat foto's te schieten. Overigens hadden we er een sport van gemaakt om langdurig tussen de foto nemende chinezen en het onderwerp, in veel gevallen ook een Chinees, te gaan staan! Haha, hilarisch! Blijk je toch weer tijd tekort te komen en zo reden wij onderweg naar Geelong, waar onze volgende overnachting zou zijn, in een gedeelte van de Ocean Road in het donker, en het is daar best erg donker. Maar uiteindelijk veilig aangekomen bij onze volgende slaapplaats B&B House on Ryrie, een oud mooi huis met mooie oude details en met name het bed was minimaal zo oud als het huis zelf volgens ons, als je je omdraaide was het hele huis wakker en was de een onder de ander gerold. Maar ook dat had zijn charme, overigens een enorm aardige eigenaar, Paul, tevens muzikant want in zijn woonkamer kwamen we een zestal gitaren tegen. Na een hectisch nachtje op naar Melbourne Airport voor onze vlucht naar Sydney. Bij de handbagage controle werden we beiden uit de rij getrokken omdat er een scherpe, chirurgische schaar op de röntgen zichtbaar was in beide rugzakken. Dat zei ons even zo gauw niets, maar dat bleken de schaartjes te zijn die wij beiden in een klein ehbo-kitje hebben zitten. Één schaartje werd in beslag genomen en de ander mochten we houden, want die had geen scherpe punten. Na een vlucht van 5 kwartier kwamen we met een vertraging van een half uur aan in Sydney. Vervolgens met de trein naar Central, waar ons volgende hotel in de buurt zou liggen. Het overweldigende dat wij in Melbourne hadden, ervaarden we hier nog een stuk erger. Groot, druk, enorm, lawaaierig & indrukwekkend. Op met volle bepakking naar het hotel, dat bleek maar een kwartiertje lopen te zijn dus dat viel mee, wel lag ons hotel midden in Chinatown! Maar op zich een prima hotel waar we 2 nachten lekker geslapen hebben. De volgende dag Sydney verkend met het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer bestaat daar uit een metronetwerk, een bussennetwerk, maar ook een netwerk met allemaal ferries (waterbussen). Met de tram naar Circle Quay station, wat ook het verzamelpunt voor alle bootlijnen is. Van die boten hebben we ook flink gebruik gemaakt, bij de Harbour Bridge uitgestapt en daar overheen gewandeld eigenlijk met de bedoeling om de welbekende bridgeclimb te doen. Na enig onderzoek bleek dit voor twee personen 556 AUS$ te kosten, omgerekend om en nabij de 400 eurootjes, dat werd ons iets te gek. Maar op de gok weer op een boatferry gesprongen en toen kwamen we uit op Cockatoo Island een eiland dat op de UNESCO-werelderfgoedlijst staat. Op dat eiland werden eind 19e eeuw mensen gevangen gehouden en gemarteld, later werd dit eiland een belangrijke werf voor het bouwen en onderhouden van (oorlogs)schepen. Nu kun je er ook een legertent huren en er kamperen, een meneer die wij even later tegenkwamen noemde het 'glamping' ofwel glamour camping. Deze man kwamen wij bij de volgende stop op onze bootreis tegen, hele aardige man waar we een tijd lang mee hebben gepraat over van alles en nog wat over Australië en Nederland. Zijn overovergrootvader had nog op Cockatoo Island gewerkt.
In een andere haven van Sydney zijn wij weer aangemeerd en hebben we kort een bezoekje gebracht aan het Hardrock Café. Tot slot zijn we die avond in een heel gaaf en goed restaurant (Sydney Café) terechtgekomen op het dak van een gebouw met een heel mooi uitzicht op de haven, the Opera House en de Harbour Bridge.
De volgende dag hebben we ons opgemaakt voor de reis naar Brisbane. Wat is het toch handig dat internet, de avond voor dat we zouden gaan vliegen hadden we pas de vlucht en het volgende verblijf geboekt, ook dat is tegenwoordig een 'a whistle of a penny'!  Op naar Brisbane, een vlucht van nog geen anderhalf uur en ook nu weer werd één van onze tassen er weer tussenuit gehaald door de controle. Een gasaansteker dit keer die al diverse keren de controles was gepasseerd, moest het nu ontgelden en achterblijven.
Brisbane, heerlijk klimaat een stuk relaxter allemaal en weer een gaaf appartement om de komende dagen te vertoeven. Later meer!
No worries mate, so long!

Patries en Jo.

1. Lenneke:
    Klinkt goed! Veel plezier in Brisbane en sterkte met de humidity. Lenneke
  2. Angela:
    21 april 2016
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen! Heel veel plezier bij het volgende avontuur. Xxx
  3. Margreet:
    21 april 2016
    Leuk,leuk,leuk.......lot of fun luitjes, lekker genieten, genieten wij allemaal mee.
    Wat vliegt de tijd hè, al bijna 3 weken op pad..........
  4. Gina:
    21 april 2016
    Ik merk het al, fantastische vakantie. Jullie zullen straks weer moeten wennen aan ons (koud) kikkerlandje. Veel plezier verder de komende dagen.
  5. Cees en Miranda:
    21 april 2016
    Zo heerlijk om jullie verhalen te lezen, en wat een mooie foto's.....veel plezier nog en geniet nog maar lekker van de temperatuur daar want de komende dagen gaan we hier naar 9 graden ( bah bah) Dikke knuffel
  6. Maureen:
    22 april 2016
    Haha...dat filmpje van de stoel in de trein...!
  7. Marian Homs:
    24 april 2016
    Wat een belevenissen weer, en zo treffend verwoord! geweldig, en wat een super mooie foto's. Ik hoop het ook echt nog eens mee te mogen maken! Gekke beesten hebben ze in het Wild life park! ( met bril op ) haha. Dat wordt wel weer wennen om rechts te rijden als jullie terug zijn. En yook weer een nieuwe sport ontdekt( fotograferende chinezen hinderen) :-) Belachelijk dat je bijna 400 euries moet betalen om de famous bridge te beklimmen.( geloof niet dat ik het überhaupt zou durven) Trouwens onvoorstelbaar dat een gasaansteker zoveel controles door komt en er dan toch uiteindelijk een keer uitgepikt wordt! Strange! Maar wat een gave belevenissen allemaal! Geniet nog heerlijk van Brisbane! Heel veel plezier mates! Xxx