We love Brisbane!

25 april 2016 - Fortitude Valley, Australië

We love Brisbane!

Hi there lieve allemaal! Woensdag aangekomen in het verfrissende Brisbane, door de aussies liefkozend Brizzy genoemd. Doordeweeks gaat iedereen hier fietsend, hardlopend, snelwandelend of in elk geval sportief bewegend naar het werk (je krijgt er bijna een complex van en wil gaan meebewegen. Ohhhh, ik hoor net van Jo dat hij daar absoluut geen last van heeft....) en ook 's avonds sport heel Brisbane, maar in het weekend gaan ze los! Dan zitten alle restaurants, bars en wat dan ook propvol. Veel live bandjes en goede muzikanten op straat, heel gezellig. De hele dag varen er gratis bootjes (hop on, hop off ferries) in de Brisbane River, die je van de ene kant naar de andere brengen of gewoon lekker rondvaren. De temperatuur is over het algemeen zeer aangenaam en de sfeer is heerlijk. Wat een verademing na het oh zo drukke Sydney, ook al hadden we die plek niet willen missen. Toen we hier aankwamen, zaten we nog vol met plannen... we moeten nog naar Fraser Island, maar ook nog naar the Great Barrier Reef etc. etc. Na inmiddels in drie weken bijna 21.000 km afgelegd te hebben, kwam langzaam het besef dat even gas terug doen ook wel fijn zou zijn en nog wat chillen een heel aanlokkelijk vooruitzicht werd. Ok, knoop doorgehakt, we gaan nu gelijk wat nachten bijboeken in ons heerlijke appartementje en gaan alleen Fraser Island nog aandoen (daarnaast uiteraard Brisbane en omgeving verkennen). Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld. Het ligt voor de Australische oostkust, is 122 km lang en 5 tot 25 km breed. Als je foto's bekijkt op internet, moet het prachtig zijn (die van ons volgen nog uiteraard)! Er is een lezer van deze blog die nu zeker heimwee krijgt, want die was hier in januari. :-) We gaan dinsdag de 26e (jaja, op de verjaardag van globetrotter Jo) 2 dagen richting Fraser Island en Great Barrier Reef blijft dan op onze Bucket-list (is nl. weer 2,5 vliegen vanaf Brizzy), dan moeten we gewoon ooit nog terug...
Afgelopen vrijdag zijn we naar de one and only Gold Coast van Australië geweest. Het strand to be hier is 'Surfers Paradise'. In totaal bijna 2 uur enkele reis vanaf hier. Ok, wat is hier zo goud aan dan? De kleur van het strand, jaja die is mooi en heeft een prachtige wit-gouden gloed, maar verder is het hier net Benidorm. Hoge torenflats, veel lawaai en veel Mc Donalds, Hungry Jack's (is hier Burger King), Subway en nog meer van dat soort 'knusse' restaurantjes. Veel winkels ook wel, maar ja de rugzak is al zwaar genoeg, dus laat het shoppen (helaas) maar zitten. Er zal ook heus wel een wat mooier deel nog zijn aan de GC, maar wij vonden dit prima zo. Overigens gingen we om een kleurtje op te doen, maar na een kwartier trok het dicht. Na wat gewandel dan maar weer 2 uur terug in die koude trein (want ohlala daarin blaast een flinke airco je blauw van de kou).
Daar Brisbane zelf geen strand heeft en het verboden is in de rivier te zwemmen vanwege de haaien, hebben ze een kunstmatig strand(je) in de stad zelf aangelegd, aan een watertje. Mooi gemaakt, omgeven door winkeltjes, restaurants en barretjes, dus hebben we ons zaterdag daar maar vermaakt (zie foto's) en 's avonds nog een wandeling door een prachtige Botanische tuin gemaakt. Zondag op de bonnefooi de trein gepakt naar Shorncliffe of all places, alwaar een strandje zou zijn. Het is een afstand van 32 km, maar de trein stopt 16 keer, dus ook hier zit je drie kwartier in (OV is trouwens heel goedkoop). Dus wij met onze opblaaswalvis (bij wijze van) de trein uit en kom maar op met dat strand.... Helemaal leeg, geen teken van strand of wat dan ook. Na overleg met de stationsmanager (ahum) uiteindelijk de trein weer in, halte terug (halte Sandgate) en daar was een reepje strand van 200meter lang en 8m breed. Wel met een gaaf uitzicht op veel kitesurfers! Het was onverwachts toch een leuk plaatsje met een gemoedelijke sfeer en een heerlijk wandelboulevardje 'Lovers walk' die helemaal naar Shorncliffe liep (waar uiteindelijk toch een iets groter strandje bleek te zijn).
Vandaag (maandag) is het hier Anzac Day. Op deze dag worden in Australië alle Australiërs herdacht die ooit in een oorlog, conflict of andere vredebehoudende acties hebben gediend en zijn gestorven. We hebben diverse voorbereidingen gezien, maar gaan straks beleven wat dat hier inhoudt. Het is hier nu ook vakantie voor de locals en dat merk je goed aan de drukte op straat (met name 's avonds). Vanmiddag staat ook koala Wildlife park op het program, even knuffelen met koala's.
Aangezien we de afgelopen dagen niet veel meer hebben meegemaakt dan het (tevergeefs) zoeken naar strand en heerlijk relaxen, hier nog even wat wetenswaardigheidjes: het is over het algemeen geen goedkoop land, maar vergeleken met NL op bepaalde gebieden weer wel. Bijv. 2 uur trein-bus richting GC was een retourprijs van totaal 14 euro en de rit naar Shorncliffe in totaal 2,80. Vlees is ook goedkoop, bijv. een ons Mortadella voor een euro, terwijl drie paprika's (3 kleuren in zo'n plastic hoesje) hier 5 euro kost. Een glaasje wijn kost je minimaal tussen 6 en 7 euro, terwijl je weer een auto kunt huren in Sydney voor 40 euro per dag (ongelimiteerde km's). Een klein flesje water in een grote supermarkt (in de stad) kost 2 euro, terwijl je die in een Wildlife park voor 1 euro koopt.
Groot, groter, grootst... Spruiten hebben hier de grootte van een kiwi, losse paprika's die van een meloen, vlees in een restaurant begint zo'n beetje bij 250-300 gr. (kleiner is op de kaart niet te vinden). Je moet echt overal benadrukken dat je 'small' wil (wat bij ons minimaal normale grootte is), bij een sapbar leverde ons dat zelfs de Kids cup op.
Ze zijn hier echt vriendelijk en behulpzaam, maar dan ook echt allemaal. We zijn nog niet één chagrijnige aussie tegengekomen. Ze hebben wel net als Amerikanen de begroeting 'hello, how are you', terwijl ze niet echt op een antwoord zitten te wachten.
En dan.... zijn we toch echt de laatste week ingegaan! Jeetje, wat is het hard gegaan. Darwin voelt bijna als een andere vakantie zo lang voelt dat al geleden! Maar we hebben nog 6 hele dagen voor de boeg, dus we gaan er nog even niet te lang bij stilstaan. Wij hebben overigens wel wat weg van een Aussie, want we worden regelmatig naar de weg gevraagd en dan zijn ze nog verbaasd als we zeggen dat we uit Holland komen. Volgende keer hebben we weer wat meer meegemaakt, dus blijf uw reporters ter plaatse volgen! Liefs en tot horens! De Skippies

1. Lenneke:
    25 april 2016
    Heel veel plezier op K'Gari morgen en overmorgen, ben inderdaad jaloers☺! En geniet nog van Brisbane, inderdaad een fantastische stad!
  2. Margreet:
    25 april 2016
    Super,super, lijkt me een zalige stad om te verblijven. Heel veel plezier op Fraser Island en vast een Happy Birthday Johan!!!! Ook voor jou Patrice felicitaties met je husband.Nog een heerlijke laatste week gewenst, kus, kus........
  3. Gina:
    25 april 2016
    Genieten jullie nog flink van de laatste dagen. Ik ga je verhaaltjes missen. Misschien een idee; Keeping up with the Schippertjes
  4. Anna en Jan:
    25 april 2016
    wie had dat ooit kunnen denken je verjaardag vieren in Australië !
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag Johan en Patricia gefeliciteerd met je mannetje !! liefs en kusjes van de Toeten
  5. Marian Homs:
    25 april 2016
    Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben in Brizzy. Klinkt allemaal weer geweldig! Goed dat jullie ook ff lekker relaxen, ff bij komen van alles. Is ook niet niks 12000 km! Onvoorstelbaar dat een glaasje wijn zoveel kost en een auto huren best wel goedkoop! Ze houden duidelijk van groot daar! Skippies geniet nog heerlijk van de overige 6 dagen! Heel veel Aussie plezier! Xxx
  6. Maureen:
    26 april 2016
    Heel veel plezier op Fraser Island! En helekker fijne verjaardag!! xxx
  7. John en Janny:
    26 april 2016
    Johan, Gefeliciteerd met je verjaardag!!! Wat hebben jullie ontzettend veel gedaan en gezien, onvoorstelbaar. En nog is het einde niet..!Wij worden al doodmoe als we lezen wat jullie allemaal ondernemen..... Wat een fantastische reis en wat een heerlijke verhalen. Geniet van de komende dagen en een hele gezellige avond samen met je vrouwtje. Dikke knuffel van J²